Behaal uw kredietpunten code 95!
THEMA 2: TOEPASSING VAN DE VOORSCHRIFTEN
De Europese Richtlijn Vakbekwaamheid verplicht alle actieve vrachtwagenchauffeurs om nascholing vakbekwaamheid code 95 te volgen in een erkend trainingscentrum.
De vakbekwaamheid is een aanvulling aan het rijbewijs.
Verplicht voor alle professionele bestuurders met een rijbewijs van de categoriegroepen C en D.
Het bewijs van vakbekwaamheid wordt op het rijbewijs aangeduid met de code 95 bij de betrokken categorieën.
Nascholing om de 5 jaar
- Het bewijs van vakbekwaamheid heeft een geldigheid van vijf jaar.
- Elke training levert je 7 kredietpunten op.
- Je kiest voor 1 dag (7u) training per jaar of 5 dagen op rij.
- De houder heeft 5 jaar tijd om 35 uren nascholing te volgen om het bewijs (code 95 op het rijbewijs) te behouden.
-
Controleer de vervaldatum van uw code 95 in vak 12 op uw rijbewijs!
- Opleiding erkend als beroepsopleiding voor Vlaams opleidingsverlof (VOV) (VG-887-19)
Vijf dagen opleiding uit drie thema's
- Er zijn 3 thema's met daarin verschillende opleidingen
- Uit elk thema volgt u minstens 1 module
- Verplicht één praktijkmodule met 3 uur achter het stuur (zoals defensief en ecologisch rijden)
- Je mag niet 2 keer exact dezelfde module volgen
- Klik hier voor meer uitleg over de vakbekwaamheid code 95
Thema 2: toepassing van de voorschriften
Kies uit onderstaande opleidingsmodules. Data en locaties vind je in de linkerkolom.
Wegcode en Europees aanrijdingsformulier (EAF)
Module van 7 uur
Theorie
Theorie
Verschil MBT - MTM met betrekking tot de verkeersborden
Snelheid: snelheidsbeperkingen, zone 30, zoneborden, volgafstand en stopafstand
Verschil stilstaan en parkeren
Laden en lossen, parkeerverboden, gebruik 4 richtingaanwijzers, beperking langdurig parkeren
Inhalen: wat en hoe
Inhaalverbod bij neerslag + gebruik lichten, algemeen en specifiek links inhaalverbod,
rechts inhalen, ingehaald worden
Voorrang / Gedrag aan kruispunten: algemene regel, uitzonderingen: rotonde, aardeweg,...
Plaats op de openbare weg, rechts rijden, uitzonderingen, rijstrookkeuze, autosnelweg, busstrook, bijzondere overrijdbare bedding, spitsstrook, weefstrook
Veiligheid in tunnels: signalisatie, voorschriften en gevaren
Overlopen van de diverse rubrieken die op de ongevalsaangifte dienen ingevuld te worden
Nut en gebruik van het Europees Aanrijdingsformulier
Bespreking voorbeeldsituaties
Maximum aantal deelnemers
Theorie: 20
Rij- en rusttijden (RRT), tachograaf en arbeidstijdregeling
Module van 7 uur
Theorie
Theorie
Het belang van regels en risico’s bij het niet naleven
Definities en symbolen
Dagelijkse en wekelijkse rij- en rusttijden
Dubbele bemanning
Sancties
Tachograaf
Werking van de digitale tachograaf, inclusief lezen van een print en de analoge tachograaf
Rechten en plichten van de ondernemer en de chauffeur
Verlies, beschadiging en slechte werking
Correct toepassen van uitzonderingen
Recente wijzigingen in regelgeving of techniek
Manuele invoering
Onderbrekingen (pauzes), afwijkingen, overmacht, …
Richtsnoeren
Vrijstellingen tachograaf
Praktijk
Oefeningen: demosoftware en andere
Combinaties, uitgezonderd de 3/4-1/4-combinatie, die volledig vrij is
Maximum aantal deelnemers
Theorie: 20
Vervoersdocumenten, CMR vrachtbrief
Module van 7 uur
Theorie
Theorie
Verschillende soorten vrachtbrieven
Wanneer is een vrachtbrief of CMR-vrachtbrief nodig, waarom CMR?: enkel vervoer voor rekening van derden, welke uitzonderingen bestaan er?
CMR-vrachtbrief: begrippen, invullen, voorbehouden en controleren
CMR-verdrag: bijvoorbeeld vertraging en vervolgschade
Douane, btw en cabotage
Digitale vrachtbrief
Controleren of de vrachtbrief overeenstemt met de lading
Niet-standaardsituaties: bijvoorbeeld de chauffeur is niet aanwezig bij het laden
Praktijk
Voorbeeldvrachtbrieven invullen
Fouten in verkeerd ingevulde vrachtbrieven detecteren
Algemene vervoersvoorwaarden op de achterzijde van de vrachtbrief en de verhouding tot het CMR-verdrag
Verhouding CMR-vrachtbrief tegenover CMR-verdrag
Basisprincipes van het CMR-verdrag: vertraging, 10 euro per kilo, vervolgschade.
Maximum aantal deelnemers
Theorie: 20
Uitzonderlijk vervoer
Module van 7 uur
Theorie
Theorie
Limieten voor standaardvervoer
Technische documenten
Wetgeving over uitzonderlijk vervoer en de "brugwet"
Categorieën en vergunningen van uitzonderlijk vervoer
Transporttijden
Eisen voor voertuigen die gebruikt worden voor uitzonderlijk vervoer
Signalisatie en veiligheidsuitrusting
Routes, begeleiding en vverkeersborden
Attitude
Maximum aantal deelnemers
Theorie: 20
Wegcode internationaal
Module van 7 uur
Theorie
Theorie
Tijdens dit onderwerp moeten minstens onze buurlanden Nederland, Frankrijk, Duitsland en Luxemburg aan bod komen. Afhankelijk van de deelnemers kan ook de wetgeving van maximaal 2 andere landen behandeld worden.
Per land dat u in dit onderwerp behandelt, moet u minstens deze onderdelen opnemen:
Massa's en snelheden van de voertuigen
Afstanden tot de voorligger en afstanden in tunnels (Zwitserland, Oostenrijk, Frankrijk)
Stilstaan en parkeren
Voorrang, busstroken, bijzonder overrijdbare beddingen, andere soorten wegen in het buitenland, ...
Andere verkeersborden dan in België
Inhalen en inhaalverboden
Gedrag aan verkeerslichten
In landen zoals Duitsland en Nederland mag u bijvoorbeeld bij een rood verkeerslicht naar rechts afslaan als u voorrang hebt.
Gedrag tegenover andere weggebruikers zoals fietsers, tractoren en bromfietsen: wat mag en wat mag niet?
Drugs en alcoholbeleid
Voertuigeisen: fluohesje, gevarendriehoek, reservemateriaal, banden, …
Rechten van de chauffeur bij controles
Milieuzones en tol
Maximum aantal deelnemers
Theorie: 20
Vervoer van gevaarlijke stoffen onder vrijstelling, ADR
Module van 7 uur
Theorie
Theorie
Reglementering over het vervoer van gevaarlijke goederen
Indeling van de gevaarlijke goederen:
Klassen van gevaarlijke goederen
UN-nummer en officiële vervoersnaam
Houders voor vervoer van gevaarlijke goederen
Colli en verpakkingen
Intermediate bulk containers (IBC)
Oververpakking, bergingsverpakking, grote verpakkingen
Tanks
Vervoerdocument
Vorm en inhoud
Speciale gevallen
Taalgebruik
Rol als chauffeur
Signalisatie normaal en bij oververpakking
Voorschriften tijdens het vervoer
Nationale verkeersreglementering
Bemanning van het voertuig
Colli samen laden, levensmiddelen en dierenvoeding vervoeren
Preventie en noodmaatregelen
Belangrijkste oorzaken van ongevallen
Schriftelijke richtlijnen toepassen
Brand, brandbestrijding en EHBO
Stuwing en beveiliging van de lading
Oorzaken van ladingverlies en omkanteling van een voertuig
Maatregelen en vrijstellingen:
voor vervoer in beperkte hoeveelheden (limited quantities)
voor vervoer in uitgezonderde hoeveelheden (exempted quantities)
voor vervoer volgens de vervoerde hoeveelheden (1000 punten)
Wat blijft er van kracht en wat niet?
Maximum aantal deelnemers
Theorie: 20
Documenten en regelgeving rond goederenvervoer en schadepreventie
Module van 7 uur
Theorie
Theorie
Regelgeving goederenvervoer
Wettelijk, Europees en nationaal kader
Vakbekwaamheid transport
Toegang tot het beroep
Vakbekwaamheid chauffeur
Basiskwalificatie, nascholing, medische keuring, rijbewijs
Persoonlijke documenten
Vervoer voor eigen rekening
Controle en sancties
Vervoer voor rekening van derden
Vergunningen en vrijstellingen
Cabotage
Soorten vervoersdocumente: CMR
Verschillende vakken
Controle en preventie
Statistieken verkeersongevallen
Impact van een verkeersongeval
Vermijden van een verkeersongeval
Een ongeval, wat nu?
EAF
Maximum aantal deelnemers
Theorie: 20
Actualisering kennis vakbekwaamheid
Module van 7 uur
Theorie
Theorie
Deze module is opgezet als pakket van 10 onderwerpen.
Bij het geven van de module maken we een keuze maken tussen maximum 4 van onderstaande onderwerpen. Elk onderwerp duurt maximum 1 uur en 45 minuten duren.
Toelichting vakbekwaamheid
Vervoer eigen rekening – vervoer voor derden
Veiligheidsuitrusting en veiligheidssystemen Truck: remmen, ABS, EBS, ACC, AEBS
Veiligheidsuitrusting en veiligheidssystemen Trailer: remmen, ABS, EBS, geavanceerde veiligheidssystemen
Veilig gebruik Truck & Trailer: luchtveersystemen, aandrijflijn, banden, spiegelafstelling
Persoonlijke veiligheidsuitrusting
Laden en lossen met mobiele arbeidsmiddelen
Toepassing aslastendecreet
Uitzonderlijk Vervoer: vanaf wanneer
Rij- en rusttijden: rijtijden, rusttijden, manuele invoer, downloaden van gegevens
Maximum aantal deelnemers
Theorie: 20
WAT ZEGT DE WET?
- Vanaf 10 september 2009 moeten alle beroepsbestuurders van voertuigen waarvoor een rijbewijs geldig voor de groep C en D genoemd vereist is, voldoen aan de vakbekwaamheidsvoorschriften, conform de Europese richtlijn nr. 2003/59/EG.
- Deze verplichting is van toepassing voor wie met de genoemde categorieën professioneel vervoer verricht. (KB 04/05/2007).